Viete, odkiaľ sa do našej kultúry, do našich domovov a Vianoc tlačí tučný červený „Santa“?
Začalo to jednou z úspešných reklám, v ktorej firma Coca-Cola vyrukovala so znovuobjaveným Santa Clausom v predvianočnej kampani roku 1931. Táto postava s červenou čiapkou a plášťom sa veľmi rýchlo rozšírila po celom svete, pre mnohých, ako symbol Vianoc. Tento „Santa“ má paradoxne svoj pôvod v Európe. Pochádza z devätnásteho storočia a vytvoril ho Nemec žijúci v Amerike Thomas Nast podľa tradičnej predstavy Mikuláša v nemeckom Falcku (originálna kresba je uvedená aj v ilustračnom obrázku tohto článku – bez červenej značky, samozrejme).
V jeho zobrazení nešlo ani tak o Santa Clausa a už vôbec nie o Vianoce. Podľa odborníkov bola táto kresba propagandou, týkajúcou sa nerozhodnosti vlády v otázke vyplácania vyšších miezd príslušníkom armády.
Santa je teda obyčajný výplod propagandy a produkt komercializácie, nie symbol skutočných Vianoc. Ale o tom už dnes mnoho ľudí nevie.
O čom teda sú skutočné Vianoce? (O význame slova Vianoce sme už nedávno písali tu). No predsa o Vianociach. O betlehemskom príbehu, ktorý sa stal raz a navždy rozdelil dejiny človeka na „pred Kristom“ a „po Kristovi“. O príbehu, ktorý sa stal nielen symbolom, ale ktorý je sám podstatou Vianoc.
Preto „to, čo chcem, je Betlehem.“