Aj malé dieťa vie, čo sa myslí, keď sa povie „traja králi“. Toto spojenie sa nám prenieslo aj do bežnej reči. Možno ste už aj vy počuli niekoho povedať: „Stojíte tu ako traja králi“ alebo „putujete ako traja králi.“
V skutočnosti sa nikde v evanjeliu nepíše, či vôbec boli traja a zrejme to neboli ani králi. Grécke slovo použité v evanjeliu „magoi“ skôr poukazuje na babylonských astrológov, astronómov, teda nejakých učencov alebo mudrcov. V tento deň teda slávime udalosť, keď títo muži prichádzajú z východných krajín až do judejského Betlehema, aby vzdali svoju úctu novonarodenému kráľovi – maličké Dieťa v jasliach je jediným a pravým Kráľom tohto príbehu. Ale hlavným posolstvom tohto príbehu nie sú „traja“ mudrci. Je ním zjavenie Boha – Epifánia a toto grécke slovo v sebe nesie akýsi citový náboj úžasu.
Obsahom tohto sviatku je trojité (opäť číslo tri) Ježišovo zjavenie ako Boha – zjavenie pohanským mudrcom, zjavenie pri krste v Jordáne a počas svadby v Káne, kde premenil vodu na víno. Od najstarších čias kresťanstva sa tieto udalosti zjednocovali do Slávnosti Epifánie. A keďže sa tu spomína aj Ježišov krst, počas liturgie sa práve v tento deň zvykne posväcovať voda, ktorú si radi prinášame domov.
Každá z týchto udalostí, je okamihom odhalenia Ježišovej podstaty. Všetky nás privádzajú k úžasu – traja dospelí vysoko vážení muži sa klaňajú dieťaťu, svadobčan premieňa obyčajnú vodu na najlepšie víno a napokon sa pri rieke Jordán otvára nebo a počuť Boha hovoriť o synovi tesára ako o vlastnom milovanom Synovi. Vieme si vôbec predstaviť, ako by sme pri týchto udalostiach stáli v úžase so spadnutými sánkami?
Nechajme aj my vstúpiť Kráľa do našich životov. Poďme dnes prežiť radosť z nášho krstu nanovo a nechajme Otca nad nami vysloviť slová „Toto je moje milované dieťa.“
Malého Ježiša navštívili králi a Kráľ neba i zeme chce navštíviť nás. Nechajme sa meniť Kristom. Ak zmenil vodu na víno, čo môže dokázať s nami?
Alžbeta Novotná, Daniel Lysý